35549 VICKE LINDSTRAND. 2 Elefant. Upsala Ekeby.

35549a_8dccb566f8add54_med.jpeg
  • 35549a_8dccb566f8add54_sm.jpeg
  • 35549b_8dccb56705afacd_sm.jpeg
  • 35549c_8dccb5671456632_sm.jpeg
  • 35549d_8dccb5672549033_sm.jpeg
  • 35549e_8dccb56733fde4a_sm.jpeg
  • 35549f_8dccb567464088d_sm.jpeg
  • 35549g_8dccb567610f001_sm.jpeg
  • 35549h_8dccb5677e46e8c_sm.jpeg
  • 35549i_8dccb56799faee2_sm.jpeg

Mäter ca: 16cm hög & 16cm lång.

Litet glasyrnagg på en fot.

Krackelering.

     

      

     

      
    Köparprovision (inkl. moms)20%
    Slagavgift (inkl. moms)30 SEK

    Vicke Lindstrand (1904-1983)
    Sverige

    I kategori Art
    Vicke  Lindstrand (1904-1983)
    Vicke Lindstrand utbildade sig ursprungligen till bokbindare men tog 1918-1919 kvälls- och dagkurser i reklamteckning vid Slöjdföreningens skola i Göteborg. Åren 1920-1928 arbetade han som reklam- och skyltmålare samt kombinerade detta med att göra karikatyrteckningar för bland andra Göteborgs-Posten. Han studerade också måleri. Orrefors År 1928 mötte Vicke Lindstrand Simon Gate och anställdes därefter vid Orrefors glasbruk. Där samarbetade han till en början med Gate och Edward Hald, senare även med bland andra textilkonstnären Elsa Gullberg. Han deltog under 1930-talet vid en mängd utställningar, bland andra Stockholmsutställningen 1930 och världsutställningen New York World's Fair 1939 i New York, där den första av Lindstrands monumentalskulpturer uppfördes. Under samma tid arbetade han också med fönsterglas. Lindstrand arbetade även med glasfönstren i Göteborgs konserthus samt Trefaldighetskyrkan i Gävle. År 1937 gjorde Vicke Lindstrand mönstret till fönstret Tekniken och Framtiden som visades på Parisutställningen 1937. Vicke Lindstrand experimenterade 1933 med formblåst glas som tillverkades på Orrefors. År 1936 prövade även Alvar Aalto samma böljande formspråk i glas och utformade 1937 den berömda Savoy-vasen som blev en massartikel. Vicke Lindstrands glasserie, som var först, nådde av flera orsaker aldrig samma framgång. Lindstrand utvecklade på Orrefors flera nya tekniker, bland andra en ny variant av Graal-tekniken som han kallade Mykene och en annan teknik som fick namnet Ariel. Namnet Ariel låg nära till hands då Lindstrands dåvarande hustru hade medverkat som luftanden med detta namn i Shakespears pjäs Stormen. Vicke Lindstrand och Edvin Öhrström var de första konstnärer som arbetade med Ariel-tekniken. Senare verksamhet År 1940 lämnade Vicke Lindstrand Orrefors och 1942 anställdes han som konstnärlig ledare vid Upsala-Ekeby. År 1950 anställdes han som konstnärlig ledare på Kosta glasbruk, där han också ingick i brukets styrelse. År 1953 visades verk av Lindstrand på Illums Bolighus i Köpenhamn och 1955 på H55 i Helsingborg. Under 1950-talet medverkade han vid utställningar på NK i Stockholm och Triennalen i Milano. Under 1960-talet ställdes verk av Vicke Lindstrand ut på Nordiska museet samt vid utställningar i New York och Hamburg. År 1973 slutade Vicke Lindstrand vid Kosta glasbruk, men bodde kvar och samarbetade från 1977 med Hanne Dreutler och Arthur Zirnsack som då startade Studioglashyttan i Åhus. Lindstrand är representerad vid bland annat Nationalmuseum[1] i Stockholm.
    Laholms Auktioner
    Kontakt

    Laholms Handel Auktioner Partier

    Kristianstadsvägen 65

    31232 Laholm

    0737564902

    info@laholmsauktioner.se

    Följ oss

    © Software Copyright 2024 Skeleton. All rights reserved.